söndag 1 november 2009

ALLA 365

nr 1 - Ett hundra

Räkneram - eller miniräknare?

nr 3 - En Filmtitel .............. Birds - Alfred Hitchcock


nr 4 - Ett par...


nr 6 - Abstrakt


nr 9 - Annons


nr 10 - Åldrad


nr 11 - Ängelar eller Djävlar
Nja, inte helt bra detta men om ni kissar och känner ängeln inom er, så blir det i plural!

nr 12 - Antik

nr 12 - Antik (B)

Är den någon som känner igen den? Nummera är det Granngården som gäller.
Låt oss fortsätta där vi började lite längre bak i tiden...

nr 13 - Arkitektur detaljer


nr 14 - Konstgjord

Någon som kan sort namnet?

nr 15 - Höst


Nr16 - Utmärkelse



nr 17- Baby


nr 18 - Kallt, kyla



Nr 19 - Bakgrundsbelysning (B)


Nr 19 - Bakgrundsbelysning (A)


nr 20 - Hembakat(A)


Nr 20 - Hembakat (B)


nr 21 - Fynd


nr 22 - Karga

För att komma till den lummiga skogen behövde vi färdas över detta karga landskap, i flera sekunder.

nr 23 - klocka

Undra om denna är inspirerade i designen av Mac?

nr 25 - Läskedryck

Min man är väldigt svag för denna typ, dock skall den var svagare.

Nr 26 - Stor tilldragelse (B)

Skolavslutning

nr 27 - svart och vit

Här är det ingen diskriminering, både svarta och vita äter vid samma bord.

nr 29- Vattensamling

De flesta av oss går bara förbi...

nr 30 - Låda

Postadressen på denna postLÅDA, "Huset i skogen".

nr 31 - Posten


nr 32 - Pojke


nr 33 - Tredje del


nr 34 - Frukost

Finns det något mer klassiskt än mjölk och flingor på morgonen? Å trött ät hon måste ha båda armbågarna på bordet och så stötta huvudet.

nr 35 - Bro eller tunnel


nr 36 - Bruten


nr 37 - Byggnad


nr 39 - Stearinljus


nr 40 - Godis


nr 42 - Fira

Tänk vad mycket vi har att fira, att kunna springa, lev och att bara finnas till!

nr 43 - Himlakropp


nr 44 - Kedja

Det är soligt men sant, kedja (n) håller henne fast.


nr 45 -Stol

Där hade jag velat sitta, härligt varmt ljus, stor mönstrande tapeter och härligt trägolv. Men jisses vilka träplankor måste var sådan där jättestora träd från regnskogen. Å vid närmare eftertanke bör jag nog "gå ner" lite först, både i vikt och längd.

nr 46 - Krita eller Rittavla
A)

B)

Vilken skall jag välja?


nr 47 - Barndomsminne

Fick du någon gång prova på det? Jag fick på min mormors sjö.


nr 48 - Favoritleksak från barndomen.

Ormkuben, minns ni den?
Bollen i bakgrunden är min egna, men den främre som är gjord som en "kamera" är köpt på loppis för att de stora tjejerna skulle få var sin. Jag har lekt lite med svart och vit och så har jag suddat bort lite störande saker och beskurit den. Inte helt nöjd men ok.


nr 49 - Strand


nr 50 - Cirkel
Här är den andra halvvan så nu är det en cirkel, eller hur mamma?


nr 52 - Klassisk

Kaffe och kanelbullar!

nr 53 - klockor

Undra om tiden går dubbelt så snabbt här eller bak å fram?

nr 54 - Stängd


nr 55 - Kortklippt

Om man tävlar coh rider med denna hästrasen klipper man den på ett speciellt sätt och lämnar kvar en "sadel och benvärmare".

nr 56 - Moln


nr 57 - Clown
Glada båda två



nr 58 - Myntapparat


Det är den nedersta bilden som gäller, ville ha med den där uppe för den tog jag först men insåg hur enkel och tråkig den var så jag tycker den andra vinner, vad tycker ni?
Mina barn får spara sin veckopeng i sina spargrisar från IKEA. När vi skulle sätta in pengarna på banken - mötes vi av en högst otrevlig person som total nonchalerade mina barn - de var ju de som skulle sätta in pengarna - deras blivande kunder.
Jag blev arg och skrev ett mail till banken om vad jag tyckte. Tänka sig det dök upp en ursäkt från mannen i fråga och tre biobiljetter. Ibland hjälper det att säga ifrån.
Hur mycket ger man baren i veckopeng?

nr 59 - Färgat glas


nr 60 - Meddelande

Alla kor har dessa "meddelande" i sina öron. Min man berättade att det var väldigt strängt att dessa lappar, märkning inte ens fick tas av vid exempelvis filminspelningar - vilket gör det svårt att ha med kor i "gammeldags filmer".


nr 62 - Dator

Hur ofta har ni haft datorn som barnvakt? Nja, barnvakt är väl fel att säga men visst sysselsätter sig barnen själva en stund. Här gäller inte uppkoppling utan väl valda spel som Kalle kunskap, Josefine, Fösta klass med Nalle Phu och på skärmen för min snart treåring börjar Ludde.
Vilka spel har ni- till er, era barn?
nr 62 - Dator, B


nr 63 - Betong eller Cement


nr 65 - Matlagning


nr 68 - Diagonal

Ibland kan det gå lite väl fort så här valde hon att sätta sig på rumpan och kanna på diagonalen genom bilden, jag menar ner för baken.

nr 71 - Kurvig


Nr 73 - Kniv (A)


Nr 73 - Kniv (B)


nr 75 - Öken


Nr 76 - Smuts

Här är det någon som haft roligt.

nr 77 - Växel

nr 77 - Växel, B


nr 79 - Dörrar


nr 80 - Drive Thru


nr 81 - Öronhänge


nr 83 - Åtta


nr 85 - Entré

Är det måne en liten skogsmus som bor här tillsammans med en tomtenisse?

nr 87 - Motion

Fast jag måste erkänna, man verkligen kanade iväg på isen, och med utbreda armar och vinden i ryggen gick det undan.


nr 89 - Vissen
Det mesta hänger och väntar på våren.


nr 90- Vurm


Nr 92 - Författare


nr 93 - Mönster

Vilket mönster det blir av kaffekoppar på rad. Påminner nästan om Nobelmiddagen, man kan ju alltid önska sig bort en stund Jag har ju varit på bal i blå salen i Stadshuset i Stockholm.

nr 95 - Favoritsak



nr 97 - vänner

Min svärfar på 86 och hans kompis på 92 år. Stöttar varandra genom livet då båda blivit änklingar.

nr 98 - Stängsel


nr 100 - Eld eller Flammor


nr 101 - Flagga eller Vimpel

En klassiker MEN oj vad det är härliga färger till den blå himlen.

nr 102 - Skimra


nr 103 - Blommor


nr 105 - Följa John

När man varit på toppen gäller det att ta sig ner, och här följer dom John...

nr 108 - Till Salu!

Min kusin föder upp hästarna och en del säljs.

nr 109 - Utländsk



nr 110 - Fri
... den blev visst uppäten...


nr 111 - Från marknivå


nr 112 - Från havet/sjön


Nr 112 Från havet/sjön (igen)


nr 113 - Kall, frusen

En frusen droppe får denna form.

nr 115 - Raseri

Bäst att akta sig men vet inte vad den var ute efter denna gång - mitt ben...?

nr 116 - Futuristisk
>


nr 117 - Gap

Dags för mat och så kilade den iväg efter en råtta eller var det maten med torrfoder i stallet?

nr 119 - Samling (av ?)


nr 120 - Ädel


nr 121 - Spöken eller troll


nr 122 - Flicka


nr 123 - Fiska


nr 126- Graffiti


nr 128 - Grekisk


nr 129 - Grön


nr 130 - Flin


nr 131 - Specialbutik


nr 132 - Växa


nr 133 - Tjurig


nr 134 - Grunge

Har jag fått till det här temat rätt? Det var svårt jag fick googla ordet och prata med min man och mina vänner.

nr 135 - Njutning
Discover Simple, Private Sharing at Drop.io


nr 136 - Hår
Discover Simple, Private Sharing at Drop.io


nr 138 - Handarbete, slöjd, hantverk




nr 141 - Hänger på väggen


nr 142 - Slumpmässig


SE PÅ MIG - JAG ÄR EN STJÄRNA!
nr 145 - Önskedröm


nr 146 - Släktklenod


nr 147 - Hjälp önskas!


nr 148 - Historisk


nr 150 - Håla, grop

Hade du vågat stoppa ner handen där?

nr 153 - Vad säjs om detta vädret?


nr 154 - Humor


nr 155 - Bristfällig


nr 156 - Importerad


nr 157 - I min omgivning


nr 159 - Inspiration


nr 161 - Det är lördag morgon
- Alla var inte lika morgonpigga.


nr 162- Hoppa, studsa, hoppa över


nr 163- Dagens barn

Det är inte all barn idag som uppleva en riktig bondgård. Mina har tur som har det inom släkten.

nr 164 - Drake


nr 166 - Larger than Life


nr 168 - Löv

Plocka lite löv, klistra upp den på ett vitt silkespapper, svart ram runt och upp på din fönster ruta.

nr 169 - Ben


nr 171 - Linjer

Ibland känns vägen lång att gå och linjerna bara sträcker sig längre och längre. Men så ser man en intressant sak och plötsligt är det roligt att gå där.

nr 172 - Miljöanpassat


nr 173 - Lokalt minnesmärke



nr 174- Stock

Undra hur länge den legat här? Den är nog från Gudrun, eller var det från Per?

nr 175 - Look Alikes


Nr 176 - Titta ner

Här gäller det att se UPP (eller vad det ner?) så att isen håller.

nr 178 - Magiskt eller Mystiskt


nr 179 - Marschera


nr 180 - Mekanisk


nr 182 -Metall


nr 184 - Minimalism


nr188 - Flytta


nr 189 - Många
Vilket klot skall vi börja med?


nr 199 - Nostalgi


nr 203 - Barnvisa, barnsång
" En kulle natt, natt, natt min båt jag styrde.... en fisk jag såg, och det var du!"

nr 204 - Upptagen av

Livet leker och tänk vad roligt ett visset löv kan vara.

nr 205 - Yrke(A)


Nr 205 - Yrke (B?)


Nr 205 - Yrke (C) Gräva



nr 206 - På mitt bord


nr 207 - På vägen


nr 208 - På vatten


nr 210 - Oops! (A)

Ibland går det av bara farten och ibland går det snabbare än så.

nr 210 - Oops! (B)



nr 211 - Öppet


nr 212 - Orange



nr 216 - Förr gammal

Denna stackaren lämnades kvar i uterummet över vinter och där var INTE frostfritt.

nr 217 - På lunch


nr 218 - På äventyr


nr 220 - Sittplats ute


nr 222 - Par

Här måste bo ett mycket udda par, en katt och en hund!

nr 223 - Bortskämd


nr 224 - Partner


nr 226 Utsliten


nr 227 - Patriotisk

Ps. Vår flagga är gul och blå...

nr 228 - Tassar
..vinkar lite...


nr 229 - Berg eller Dalar


nr 230 - Passar Perfekt

Visst är dom söta tillsammans?

nr 232 - Fotograf

Självporträtt, ja vet julen var än till Påska...

Nr 234 - Plats för bön

Denna figur finner ni i Hässleholm.
nr 234 B - Plats för bön. (Ännu ett efter önskemål att se hela tornet)

Bilden från början, A


Nr 235- Lekplats
Trist lekplats (inte med i fotoutmaningen...

Varm inbjudande lekplats - här vill jag leka.

Båda bilderna är med, dock gäller den nedersta, men jag ville vissa vad ett fåtal sekunders väntan på solen och ett annat perspektiv kan bidra till ett foto.

nr 236 - polkagris

Numera har jag byt ut allt glitter i grannen mot polkagris stavar. Tack och lov är de plast på den - går ju att återanvända år från år...
nr 236 - Polkagris (B)


nr 237 - Porträtt

Det vita strecket i bilden är en bred väg och husen i bakgrunden är villa området vi bor i.
Sen skulle vi ner och lika bra var det att kasa på rumpan så vi inte trillar...

nr 238 - Kraft (Växt-kraft)




nr 243 - Allmänna kommunikationsmedel

Nja, denna bilden, inte perfekt men lite roligt då det står kärleken och så heter den TAB och hur många tabbar gör man inte när man är kär?

nr 244 - Pumpa

nr 244 - Pumpa (B)


nr 247 - Gammalmodig eller Snirklig


nr 248 - Försvinn regn, försvinn!


nr 249 - Regnbåge



nr 250 - Rakbladsvass

Det blev visst kinesiskt med pinnar och allt...
Ni ser väl lilla tanden som skymtar fram och jag vill lova den är vass som ett rakblad.



nr 254 - Röd


nr 255 - Reflektion



nr 259 - Vila i frid


nr 260 - Riskabel, vågad


nr 261 - Gata, väg


nr 267 - Skola
Discover Simple, Private Sharing at Drop.io


nr 268 - Skulptur .............. made by Nature!




nr 256 - Kunglig


nr 258 - Upprepande mönster

År ut och år in uppkommer dessa mönster - mönster som vi kan av läsa hur vädret varit, sommar som vinter.
nr 258 Upprepande mönster


Nr 266 - Sandig

- Ja, ja snart färdig. men skulle nog behöva lite extra hjälp.
- Skickar jag med en gång så att ni kan lossa sanden.

nr 270 - Second Hand



nr 271 - Säkerhet



nr 272 - Frö
Discover Simple, Private Sharing at Drop.io

Titta den har växt ur sitt frö!

nr 273 - Utvalt mål


nr 278 - Skuggor


nr 283 - Löjlig


nr 284 - Silver eller Guld



nr 287 - Trött eller Sovande


nr 288 - Rök


nr 289 - Mjuk. len
Chihuahua från Berverly Hill eller var det Getinge Hill?


nr 290 - Snacks


nr 291 - Is eller snö
... och jag detaljerna.


nr 292 - Ensam


nr 294 Någonting saknat

Saknar fler LEVANDE rovfåglar!

nr 295 - Sångtext
"Jag går å fiskar", " ... fiskaran i havet, fåglarna i skyn...

nr 296 - stavfel

Om ni undrar har jag lite "dysleksi" så ibland är det faktiskt inte meningen att det skall bli så tokigt som det blir.

nr 297 - Spiral


nr 298 - Sport


nr 299 - Vår

Hos mig blommade den första 20 januari, dock inte helt öppen men med hängande huvud.

nr 300 - Trappor (blir ju plural eftersom man måste ta den ner också...)



Nr 301- Kyrktorn

Bilden är lite trixi men den symboliserar även att för mig är kyrkan/religionen är lite undangömd men den finns där och jag kan i mitt hjärta lätt peka på den.

nr 304 -Gatuscen

Jo, tänk vad man kan se bara man har ögonen md sig - är inte denna cykeln lite för liten?

nr 309 - Söndag




nr - 313 Virvel eller Virvla runt


nr 314 - Symbol


nr 315 - Tänder



nr 318 - Spel vi spelar


nr 320 - På den gamla goda tiden.

Tänk att mala sitt eget mjöl. Min farfar var mjölnare och häromdagen hittade jag ett födelsekort ha fick på sin 50 års dag, som innehäll en dikt till en mjölnare.

nr 323 - There´s No Place Like Home


nr 324 - Saker som går


nr 325 - Saker med vingar


nr 326 - Spänning, Thriller eller Skrämmas


nr 328 - Luta




nr 329 - Tidpunkt
Tåget går vid en viss tidpunkt.

Ni ser väl vem som stigit på?

nr 330 - Tiden som går

Här steg tiden på tåget och den gick sin väg. Fartränderna syns fortfarande.

nr 332 - Torn, Borg eller Fästning


nr 334 - Genomskinlig


nr 335 - Skräp eller Skatt?
Discover Simple, Private Sharing at Drop.io


Önskar jag vore där...
nr 336 - Resa ( i tanken)


nr 337 - Triangel
En


nr 338 - Trio


nr 339 - Kalkon eller Höna

Var lade jag nu alla påskäggen?

nr 340 - Två

Hur skall jag göra med Fru Brun? kära Agda. Hon har lite problem med spriten....
Åååå där kommer hon igen!

nr 341 - Nedanför


nr 343 - På toppen


nr 344 - Upp och ner eller ut och in

I dessa tider med klimatförändringar kanske även fåglar blir påverkade och säter man dem upp och ner kan de regnfyllas och en anka kanske kan bo där.

nr 346 - Ledighet & Semester


nr 347- Dimma


nr 350 - Varning


nr 351 - Titta


nr 353 - Strandkant



nr 355 - Vem är Jag?



nr 357 - What´s inside?

Hjälp! Monstret drar ner mig!
Tur att det var minusgrader ute och att alla spindlar hade gått i ide.

nr 358 - Hjul

Nu ser hon ljusare tider och hjulet snurrar igen.

nr 362 - Vinter

En stund inne i värmen och ett par timmar senare på väg hem. Titta, det har blivit vitt och denna lilla sak dundrar förbi, då vet man att än är det vinter.

nr 360 - nyttig


nr 361 - Fönster

Den ser precis ut som min mormor hade - det kanske är hennes nu när vi är där bak i tiden....

nr 362 - Vinter

En stund inne i värmen och ett par timmar senare på väg hem. Titta, det har blivit vitt och denna lilla sak dundrar förbi, då vet man att än är det vinter.

nr 364 - Gul




Trevlig helg!




nr 365 -Tvätt
Fort skall det gå!

Hur många maskiner har ni tvättat som mest på en dag?
Efter vår semester gick det nog 7 maskiner dagen efter vi kom hem...